Close Menu
  • Newsy
  • Lifestyle
  • Celebryci
  • Technologie
  • Motoryzacja
Trufelek.plTrufelek.pl
  • Newsy
  • Lifestyle
  • Celebryci
  • Technologie
  • Motoryzacja
Trufelek.plTrufelek.pl
Strona główna » Minimalne wynagrodzenie w 2027 roku pójdzie w górę – nie tylko pensje odczuje każdy pracownik

Minimalne wynagrodzenie w 2027 roku pójdzie w górę – nie tylko pensje odczuje każdy pracownik

BarbieBy Barbie24.06.2026Brak komentarzy4 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
Płaca minimalna znów w górę. Zmieni się nie tylko pensja
Podaj dalej
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Pinterest Reddit Email

Podwyżka płacy minimalnej planowana na przyszły rok wpłynie nie tylko na zarobki osób otrzymujących najniższe wynagrodzenie. Podniesienie tej kwoty spowoduje również zmiany w innych istotnych wskaźnikach, które są powiązane z minimalną pensją – mowa tu o dodatku za pracę nocną, podstawie do obliczania zasiłków, a także wysokości kar i odpraw.

W 2027 roku płaca minimalna ma znów zostać podniesiona. Według przedstawionych prognoz, w Polsce na minimalnym wynagrodzeniu obecnie pracuje około 3 milionów osób. Rząd proponuje, aby od 1 stycznia pensja minimalna wzrosła do 4950 zł brutto, co oznacza wzrost o 3% względem aktualnego poziomu. Choć końcowa decyzja zapadnie po konsultacjach ze stroną społeczną, już teraz wiadomo, że zmiany nie ograniczą się tylko do wynagrodzeń – wpłyną także na inne świadczenia i limity uzależnione od najniższej krajowej.

Podwyżka płacy minimalnej oraz nowa stawka godzinowa

Od początku 2027 roku minimalne wynagrodzenie zostanie zwiększone. Aktualna propozycja przedstawiona Radzie Dialogu Społecznego ustala je na kwotę 4986 zł brutto miesięcznie. To przekłada się na minimalną godzinową stawkę na poziomie 32,60 zł brutto. Dla osoby zatrudnionej na umowę o pracę, wykonującej obowiązki na miejscu zamieszkania, oznacza to miesięczne wynagrodzenie netto w wysokości 3703,93 zł, czyli o 98,08 zł więcej niż obecnie (3605,85 zł netto).

Większe obciążenia podatkowe i składkowe

Podwyższenie minimalnego wynagrodzenia wiąże się również z wyższymi odliczeniami na poczet podatków i składek ZUS. Przy pensji 4950 zł brutto pracownik będzie musiał zapłacić składki: emerytalną w kwocie 483,12 zł, rentową 74,25 zł oraz chorobową 121,28 zł. Dodatkowo, potrącona zostanie składka zdrowotna w wysokości 384,42 zł. Miesięczna zaliczka na podatek dochodowy wyniesie 109 zł. Warto mieć na uwadze, że kwota wolna od podatku obowiązuje do 30 tys. zł rocznie, co oznacza, że ta część dochodu jest zwolniona z podatku.

Wyższe odprawy dla zwalnianych pracowników

Minimalna pensja ma też wpływ na kwoty odpraw wypłacanych pracownikom zwalnianym z przyczyn niezależnych od nich. Wysokość odprawy zależy od stażu pracy i może wynosić od równowartości jednego do trzech miesięcznych wynagrodzeń, przy czym maksymalny limit ustawowy to 15-krotność minimalnej pensji. W 2027 roku maksymalna odprawa może sięgnąć aż 74 250 zł.

Ochrona wynagrodzenia podczas przestoju

Podwyżka minimalnej płacy ma też znaczenie dla wynagrodzenia przysługiwanego pracownikom w okresie przestoju, gdy byli gotowi do pracy, ale nie mogli jej świadczyć z przyczyn leżących po stronie pracodawcy. Jeśli nie ustalono indywidualnej stawki dla pracownika, przysługuje mu 60% pensji, ale nie mniej niż minimalne wynagrodzenie. W praktyce oznacza to, że w 2027 roku minimalny postój to 4950 zł brutto za pełen etat.

Większy dodatek za nocną pracę

Do wzrostu pensji minimalnej dostosowany zostaje także dodatek za pracę w nocy, który wynosi 20% minimalnej stawki godzinowej. Jego wysokość zmienia się w zależności od liczby godzin nocnych w danym miesiącu. W 2027 roku miesięczna wartość dodatku będzie przedstawiać się następująco:

  • styczeń: 6,89 zł/godz.,
  • luty: 6,19 zł/godz.,
  • marzec: 5,63 zł/godz.,
  • kwiecień: 5,63 zł/godz.,
  • maj: 6,51 zł/godz.,
  • czerwiec: 5,63 zł/godz.,
  • lipiec: 5,63 zł/godz.,
  • sierpień: 5,63 zł/godz.,
  • wrzesień: 5,63 zł/godz.,
  • październik: 5,89 zł/godz.,
  • listopad: 6,19 zł/godz.,
  • grudzień: 5,63 zł/godz.

Nowe limity kar i mandatów

Podniesienie minimalnego wynagrodzenia wpłynie także na kwoty grzywien za wykroczenia skarbowe. Sądy mogą wymierzyć kary sięgające od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności minimalnej pensji, czyli w 2027 roku od 495 zł do aż 99 000 zł. Natomiast maksymalna wysokość mandatu może wynieść pięciokrotność pensji minimalnej, czyli 24 750 zł.

Wyższe składki w preferencyjnym ZUS-ie

Nowa kwota minimalnego wynagrodzenia wpłynie także na obciążenia składkowe przedsiębiorców korzystających z preferencyjnych form opłacania ZUS, tzw. „małego ZUS-u”. Zakładając zaproponowany poziom pensji minimalnej, od nowego roku miesięczne składki kształtować się będą następująco:

  • składka emerytalna: 289,87 zł
  • składka rentowa: 118,80 zł
  • składka chorobowa: 36,38 zł
  • składka wypadkowa: 24,80 zł

Podwyżka minimalnej pensji – też koszt dla pracodawców

Podwyższenie minimalnego wynagrodzenia nie oznacza jedynie wyższych wypłat dla pracowników. Również pracodawcy muszą liczyć się z wzrostem kosztów zatrudnienia, ponieważ wraz z brutto rosną składki ZUS i opłaty na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ostatecznie więc zmiana płacy minimalnej wpływa na obie strony rynku pracy – zarówno na zatrudnionych, jak i na pracodawców.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email

Musisz przeczytać

Lech Wałęsa komentuje wzrost emerytur prezydentów: „Jako elektryk muszę się wstydzić”

09.08.2026

Koszmar na rajskiej wyspie: kobieta wraca na Zanzibar, by upolować sprawców brutalnego ataku

09.08.2026

Dramatyczna walka Andrzeja Morozowskiego z chorobą ujawniona na antenie TVN24

09.08.2026

Woydyo Reaguje po Burzy o Ige Witek: „Znam Doskonale Polski i Nie Czuję Pogardy”

09.08.2026

Zmarł Wiesław Królikowski – legenda polskiej muzyki rockowej miała 72 lata

09.08.2026

Koniec pewnej ery w Polsacie! Z anteny znika kultowy program Solorza po 15 latach

09.08.2026
Add A Comment
Leave A Reply Cancel Reply

reklama
Twoja reklama w tym miejscu

2026 - trufelek.pl

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.